blog

z życia CUI

co u nas się dzieje

zamówienia

publiczne w IT

po godzinach

integracja, nasze pasje

joomla templates top joomla templates template joomla

ISO 20000-1:2011

c . e Informacje

Rozmowa z Panem Krzysztofem Bączkiewiczem, audytorem wiodącym dla m.in. Systemu Zarządzania Usługami Informatycznymi według ISO/IEC 20000-1:2011

 

Krzysztof BączkiewiczJak ocenia Pan audyt?
Jestem pod dużym wrażeniem tego, co Państwo tutaj mają. A mają Państwo bardzo zaawansowany system. To, co dotąd zostało wdrożone oceniam powyżej średniej w branży informatycznej. Niektóre rozwiązania są zaskakująco dobre. Na przykład rozwiązania związane z serwerownią, w których zainstalowali Państwo systemy oszczędzające energię, przynoszące konkretne korzyści. Również bardzo pozytywnie zaskoczył mnie monitoring wykorzystywanych serwerów, czyli zarządzanie konfiguracją i zarządzanie zdarzeniami. Udało się Państwu osiągnąć sytuację, w której osoby odpowiedzialne za serwery są na bieżąco informowane o tym, co się z nimi dzieje. Dysponują dużymi ekranami, w specjalnie do tego przygotowanym pokoju dystrybutorskim. Osoby, które są odpowiedzialne za monitoring, mają natychmiastowy dostęp do informacji na temat tego, jaki w danej chwili jest stan kluczowych elementów infrastruktury informatycznej. Dzięki temu są w stanie zapewnić, że usługa, którą dostarczają Państwo jest bezpieczna i dostępna, a jeżeli dzieje się coś niepokojącego, mogą Państwo w odpowiednio szybki sposób zareagować. Prawie jak straż pożarna.

Co Pana zdaniem należy jeszcze poprawić?
Przeżyli Państwo ogromną zmianę w ostatnim roku. Ta zmiana spowodowała, że system się odmłodził. Pewne rzeczy, zwłaszcza jeśli chodzi o dokumentację, mają swoje korzenie w starym systemie zarządzania, jeszcze z urzędu. One czasami niepotrzebnie obciążają teraźniejszy system. Są Państwo organizacją bardzo innowacyjną, w związku z czym potrzebują Państwo rozwiązań lekkich, zwinnych. Zaznaczam, że termin zwinny, jest pojęciem z zakresu zarządzania informatyką. Mają jednak Państwo wiele urzędowych naleciałości w zakresie dokumentacji, które można odrzucić, np. wielkość i liczbę procedur. Jednocześnie zdarza się, że brak jest zapisów, które w procedurach są potrzebne. Wyraźnie widać, że system dokumentacji systemowej nie nadążył za Państwa zmianą. Najbardziej jaskrawym przykładem tego, co nie oddaje systemu Państwa pracy, są przeglądy zarządzania. Raport z przeglądu zarządzania jest w postaci jednego dokumentu obejmującego cały rok, tymczasem przeglądy zarządzania robią Państwo, w niektórych obszarach, co tydzień. To oznacza, że klasyczny, zbiorczy przegląd zarządzania, Państwu po prostu nie leży. Tymczasem same przeglądy są wykonywane zgodnie z normą. Wygląda to tak, jakby dokumentacja nie dotarła jeszcze do tego punktu, w którym się Państwo znajdują.

Czy może Pan porównać CUI z innymi instytucjami w Polsce?
Państwo są ewenementem ponieważ pochodzą ze środowiska urzędowego. W związku z tym, mają Państwo dobrze przygotowaną kontrolę wewnętrzną i pewne rzeczy są dla Państwa naturalne. Trudno jest Państwa organizację porównywać do banków, korporacji i innych komercyjnych organizacji. Natomiast rozwiązania, które Państwo stosują i ta zwinność zarządzania informatyką, jest wysokiej klasy komercyjnej. Łączą Państwo najlepsze cechy porządku urzędowego oraz innowacyjności charakterystycznej dla komercji.

Co podczas audytu zaskoczyło Pana najbardziej?
Najbardziej pozytywną sprawą, jaką zauważyłem było zaangażowanie kierownictwa, łącznie z najwyższą kadrą zarządzającą. Państwa system zarządzania nie jest stertą dokumentacji. Jest rzeczywiście żywym systemem, który wynika z doświadczeń. To jest największy Państwa atut.

 

Krzysztof Bączkiewicz

Nasza siedziba

Kontakt

Centrum Usług Informatycznych
we Wrocławiu

ul. Namysłowska 8, IV piętro
(Centrum Biznesu "Grafit")
50-304 Wrocław
tel.+48 71 777 90 32
faks +48 71 798 44 90
e-mail: cui@cui.wroclaw.pl
NIP: 8971793846 REGON: 022287361

BIP CUI Biuletyn Informacji Publicznej

ISO/IEC 20000-1:2011

ISO ISO/IEC 20000
Numer Certyfikatu: 12858