Przetwarzanie obszernego katalogu danych, w tym danych szczególnej kategorii przez jednostki samorządu terytorialnego, dynamicznie wpłynęło na kształtowanie się bezpieczeństwa systemów informatycznych w tych podmiotach. Dane osobowe mieszkańców, jak i dane dotyczące gospodarki oraz administracji, w tym dane związane z inteligentnymi systemami transportowymi oraz innymi rozwiązaniami wdrażanymi w ramach koncepcji smart city stały się kamieniem milowym w dyskusjach nad bezpieczeństwem. W konsekwencji zadania wynikające z ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, podatności na cyberataki i odpowiedzialność jednostek samorządu stanowi nielada wyzwanie dla organizacji sprawnego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Obowiązki w zakresie cyberbezpieczeństwa (czyli utrzymanie odporności systemów informatycznych na działania naruszające integralność, dostępność, poufność i autentyczność przetwarzanych informacji i danych osobowych) realizowane są przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu. Odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych zagrożeń, związanych ze świadczonymi drogą elektroniczną usługami jest priorytetem działań wobec postępującej informatyzacji urzędów.
Konsekwencje niedopełnienia obowiązków mogą ciążyć na każdym z podmiotów gminy. Charakter odpowiedzialności może być różny- cywilny, administracyjny czy porządkowy – i mieć skutki finansowe. Wszelkie doświadczenia i praktyki (złe oraz dobre) są pożądaną bazą wiedzy, która pozwala uniknąć wielu zagrożeń i incydentów.
Praktyczny aspekt zagadnienia bezpieczeństwa informacji w systemach samorządu terytorialnego pokazuje jak daleko idące mogą być następstwa cyberataku. Niewłaściwe zabezpieczenie strony internetowej urzędu, a w rezultacie przykład gminy Kościerzyna pokazuje jak ważna jest profilaktyka z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom. Poprzez użycie oprogramowania ransomware szyfrującego dane na systemy urzędu gminy Kościerzyna, atakujący zażądali okupu za odszyfrowanie danych. Choć skutki incydentu ograniczone były do jednego podmiotu i nie wymagały koordynacji w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, podjęto działania wykraczające poza obowiązki ustawowe, polegające na próbie stworzenia narzędzia do odzyskania zaszyfrowanych danych. Zaszyfrowane po cyberataku dane zostały odzyskane, a awarię systemów informatycznych usunięto, właściwa konfiguracja środowiska w celu przywrócenia systemów po takim rodzaju ataku, stanowi próbę dla każdego podmiotu.
Samorządy terytorialne to skomplikowane organizmy, których dojrzałość wymaga świadomości zagrożenia, a ta jest podstawą silnego systemu cyberbezpieczeństwa. Niedopatrzenie w tym aspekcie może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Celem długoterminowym wprowadzania systemu świadomości zagrożeń jest osiągnięcie trwałych zmian poprzez promowanie kultury bezpieczeństwa i wdrożenia odpowiednich nawyków.
Bezpieczeństwo nie powinno być postrzegane jako zbiór przepisów utrudniających pracę i prowadzenie działalności, ale raczej jak szansa na rozwój organizacji. Zachęcamy do czytania treści pojawiających się w tej zakładce, by teoria stawała się praktyką. Znajdziesz tu informacje m.in o tym czym są ataki phisingowe i jak przebiegają, czym jest spearphishing, polegający na wysyłaniu internautom spreparowanych wiadomości e-mail zawierających zainfekowane załączniki, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń mobilnych i wiele innych.
Pozostań z Nami !
Załoga CUI