W kolejnych artykułach pod wspólną nazwą RODOwskaz znajdziecie Państwo najważniejsze informacje wyjaśniające zapisy ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Kolejne artykuły ukazujące się w tym cyklu będą omawiały zagadnienia poruszone w Rozdziale II art. 6 RODO i dotyczące zgodności przetwarzania z prawem.
Rozdział II (RODO)
Artykuł 6 Zgodność przetwarzania z prawem
- Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
e. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
Piąta ogólna podstawa dopuszczalności przetwarzania danych osobowych została wskazana w przepisie ust. 1 lit. e. Obejmuje ona przetwarzanie danych, które „jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi”.
Jest to przesłanka, która ma istotne znaczenie w sektorze publicznym i uzupełnia przedstawioną powyżej podstawę wskazaną w art. 6 ust. 1 lit. c (wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze).
W przepisach prawa wskazane zostały różne zadania publiczne (czy szerzej, zadania realizowane w interesie publicznym), do realizacji których konieczne jest przetwarza nie danych, jednak stosunkowo często brakuje przepisów, które regulowałyby wprost dopuszczalność przetwarzania danych. W tego rodzaju przypadkach zastosowanie znajduje omawiana tu podstawa.
Komentowany przepis posługuje się także sformułowaniem „sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi”. Wydaje się, że w zakresie tego pojęcia mieści się nie tylko aktywność organów władz publicznych (organów administracji publicznej i innych organów państwowych, którym przepisy prawa powierzają realizację spraw publicznych w formach władczych), ale także obejmuje podmioty prywatne, które w ramach realizacji określonych zadań zostały wyposażone we władztwo publiczne (np. samorządy zawodowe).
Konsekwencją braku przepisu szczególnego stanowiącego podstawę dopuszczalności przetwarzania danych i oparcia się na omawianej tu podstawie związanej z realizacją zadań w interesie publicznym lub sprawowaniem władzy publicznej są dodatkowe uprawnienia, jakie prawodawca przyznaje osobie, której dane poddawane są przetwarzaniu.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 RODO, podmiot danych jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu, z przyczyn związanych z jego szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących go danych osobowych. Sprzeciw skutkuje tym, że administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, albo podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.