Jeszcze kilka lat temu cyberataki kojarzyły się głównie z komputerami i telefonami. Jednak wraz z rozwojem nowoczesnych technologii i Internetu Rzeczy (IoT), samochody stały się nowym celem hakerów. Inteligentne systemy, kluczyki bezprzewodowe oraz połączenia internetowe zwiększają komfort jazdy, ale jednocześnie niosą ze sobą poważne zagrożenia. Jakie są najczęstsze metody ataków i jak można się przed nimi bronić?

1. Systemy samochodowe infotainment – furtka do przejęcia pojazdu

Nowoczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy infotainment, które obsługują nawigację, multimedia, a nawet komunikację z siecią. Wiele z nich działa na zmodyfikowanych wersjach systemów operacyjnych, takich jak Android, co sprawia, że są podatne na ataki.

Hakerzy mogą wykorzystać luki w zabezpieczeniach, aby uzyskać zdalny dostęp do pojazdu. W 2015 roku badacze udowodnili, że możliwe jest przejęcie kontroli nad autem poprzez lukę w systemie. Udało im się zdalnie wyłączyć hamulce i sterowanie, co pokazało, jak poważne konsekwencje mogą mieć cyberataki na pojazdy.

2. Inteligentne kluczyki – łatwy cel dla złodziei

Systemy bezkluczykowego dostępu stały się standardem w nowoczesnych samochodach. Umożliwiają otwieranie i uruchamianie pojazdu bez konieczności używania tradycyjnego kluczyka, co powoduje, że auta te są podatne na ataki relay attack. Atak ten polega na przechwyceniu sygnału kluczyka i przesłaniu go do samochodu za pomocą specjalnych wzmacniaczy sygnału. W praktyce oznacza to, że złodzieje mogą otworzyć i uruchomić auto w ciągu kilku sekund, bez potrzeby fizycznego posiadania kluczyka.

3. Jak chronić się przed atakami?

Choć zagrożenia są realne, istnieją sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa swojego pojazdu:

  • Aktualizowanie oprogramowania – producenci samochodów regularnie wypuszczają poprawki bezpieczeństwa, które warto instalować.
  • Wyłączanie systemu keyless, jeśli nie jest potrzebny – w niektórych modelach można to zrobić ręcznie.
  • Przechowywanie kluczyka w etui blokującym fale radiowe– uniemożliwia to przechwycenie sygnału przez złodziei.
  • Unikanie podłączania nieznanych urządzeń USB do systemu infotainment – mogą zawierać złośliwe oprogramowanie.
  • Monitorowanie podejrzanych aktywności – np. nieautoryzowanych prób dostępu do systemu pojazdu.

W miarę jak technologia motoryzacyjna się rozwija, rośnie także liczba zagrożeń. Dlatego kierowcy powinni być świadomi cyberbezpieczeństwa swoich aut, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodziane

Źródło:
https://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/
https://www.eset.com/pl/about/newsroom/press-releases/news/car-hacking-jest-mozliwy-blisko-3-miliony-samochodow-bylo-narazonych-na-atak/

ul. Namysłowska 8, IV piętro

(Centrum Biznesu Grafit)

50-304 Wrocław

NIP: 8971793846

REGON: 022287361

tel.+48 71 777 90 32

faks +48 71 798 44 90

e-mail: cui@cui.wroclaw.pl

ePUAP: /CUI/SkrytkaESP

Biuletyn Informacji Publicznejlogo - BIP

Back to top

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.