Social media już na stałe wrosły w nasze codzienne życie. Dzięki nim możemy być w nieustannym kontakcie z bliskimi, uczestniczyć w powstawaniu nowych trendów, śledzić wiadomości, a nawet skutecznie prowadzić swoje życie zawodowe.

Każdy profil wymaga od nas odrobinę innego podejścia w budowaniu naszej cyfrowej tożsamości, wszak na LinkedIn nie będziemy zamieszczać zdjęć z urodzinowej imprezy rodzinnej, a raczej chwalić się nowymi certyfikatami zawodowymi! Starannie prowadzony profil staje się naszą wizytówką i w zależności od okoliczności może nam bardzo pomóc.

Jak wspomniałem powyżej, korzystając z Social Mediów budujemy swoją cyfrową tożsamość, a ona sama może stać się przedmiotem kradzieży, lub może posłużyć przestępcom o stworzenia wiarygodnie wyglądających kont fałszywych.

Mając to na uwadze powinniśmy zadać więc sobie pytanie – „Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą tożsamości i jak chronić nas wizerunek?”

W kontekście sieci o kradzieży tożsamości mówimy, gdy cyberprzestępcy wykorzystują nasze dane (np. imię, nazwisko, zdjęcie, dane z mediów społecznościowych) do stworzenia fałszywego profilu. Taki fałszywy profil może zostać wykorzystany do oszustw, rozprzestrzeniania dezinformacji lub z innych nieuczciwych celów.

Przestępcy mogą wykorzystywać nasze zdjęcia by wykreować fikcyjne, ale wiarygodne konta. Nie zawsze muszą, ale mogą wykorzystywać nasze imię i nazwisko. Wykreowany awatar może także wykorzystywać powiązane z naszym kontem dane o naszych przyjaciołach i rodzinie.

Często zdarza się, że w sieci publikujemy zbyt dużo informacji na swój temat. Zadajmy  sobie pytanie, czy naprawdę aż tak często musimy informować świat o naszej dokładnej lokalizacji, czy preferencjach kulinarnych? Te wszystkie dane, choć z pozoru błahe mogą pomóc intruzom w tworzeniu bazy fikcyjnych kont.

Jak uniknąć kradzieży tożsamości?

  • Ochrona kont w mediach społecznościowych: Zrób przegląd ustawień prywatności na popularnych platformach (Facebook, Instagram, LinkedIn), by użytkownicy mogli ograniczyć dostęp do swoich danych.
  • Mocne hasła i autentykacja dwuskładnikowa (2FA): Nie raz już pisaliśmy o potrzebie używania silnych haseł i zasadzie jedno konto-jedno hasło. Pamiętajmy o tym tkże w kontekście naszego cyfrowego wizerunku.
  • Ostrożność przy udostępnianiu zdjęć: Uważajmy jakie zdjęcia publikujemy w sieci – zdjęcie, na którym widać naszą lokalizację, czy ważne dokumenty. Mogą one zostać wykorzystane do tworzenia fałszywego wizerunku.

Bezwzględnie powinniśmy chronić naszą cyfrową tożsamość, jej utrata poza stratami wizerunkowymi może mieć także wymiar finansowy, jeśli przestępcy zbiorą o nas wystarczająco dużo informacji.

Pamiętajmy – bezpieczeństwo zaczyna się od nas samych!

 

 

ul. Namysłowska 8, IV piętro

(Centrum Biznesu Grafit)

50-304 Wrocław

NIP: 8971793846

REGON: 022287361

tel.+48 71 777 90 32

faks +48 71 798 44 90

e-mail: cui@cui.wroclaw.pl

ePUAP: /CUI/SkrytkaESP

Biuletyn Informacji Publicznejlogo - BIP

Back to top

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.